Alte clarificări despre modernizarea CET

2 Octombrie 2009, 12:59 pm

Acum 3 ani, în perioada când eram prefect al Iaşului, am avut o vizită a unor potenţiali investitori pe sectorul energetic, la nivelul judeţului Iaşi. La acel moment am direcţionat persoanele respective către Primărie şi evident CET, pentru a-şi prezenta intenţiile în vederea clarificării posibilităţilor existente. Am rămas în legatură cu acea echipă, din simplul motiv că discuţiile purtate cu persoanele respective au fost extrem de tehnice, drept pentru care am fost considerat un partener de dialog pregătit să înţeleagă inclusiv aspectele profesionale sau tehnice.

Anul trecut, imediat după ce m-am întors de la Ministerul de Interne, am avut din nou discuţii cu aceleaşi persoane şi am căutat să văd de ce nu au reuşit să realizeze proiectul respectiv, se efectuase dealtfel un studiu de fezabilitate foarte complex, cu finanţare externă, care încă nu fusese folosit. Toate acestea explică de ce anul trecut mi-am asumat ca viitor parlamentar obiectivul legat de modernizarea CET. La timpul respectiv colegii mei erau sceptici din două motive: obiectivul este de mare anvergură şi necesită o abordare extrem de complexă şi, ceea ce e cel mai dificil, realizarea unor asemenea intenţii depinde de administraţia locală, mai precis de deciziile primarului Nichita şi de procedurile administrative care pot duce la finalizarea unor asemenea intenţii.

Imediat după ce am câştigat poziţia de parlamentar în colegiul meu, în luna decembrie, am avut o întâlnire la Primăria Muncipiului Iaşi cu domnul viceprimar Olteanu şi cu domnul Mihai Chirica, împreună cu acei posibili investitori pentru a evalua posibilităţile de a pune în mişcare aparatul administrativ, pentru că singurele aspecte concrete realizate până la acel moment erau studiul de fezabilitate şi un fel de document asemănător unui agreement principial, prin care părţile defineau posibila cooperare concretă.

În luna ianuarie subiectul a fost discutat în sfârşit acolo unde trebuia, adică în Plenul Consiliului Local, fiind aprobată o hotărâre care iniţia pentru prima dată paşii administrativi pentru derularea unei licitaţii, în urma căreia ar fi urmat să fie selectat cel mai bun partener bazat pe cea mai bună ofertă care să permită realizarea unui parteneriat public privat în urma căruia, cu un aport minim din partea CET şi a Primăriei, partenerul urma să investească în construcţia unei capacităţi de cogenerare de înaltă performanţă energetică care ar fi dus la beneficii de ambele părţi şi mai ales la reducerea costului gigacaloriei. În luna martie, CET-ul analiza în Consiliul de Administraţie, documentaţia necesară pentru realizarea licitaţiei care trebuia să selecteze cea mai bună ofertă din partea celor care ar putea fi interesaţi de investiţie.

Presa ieşeană a avut dealtfel informaţii despre aceste investiţii. Dacă vă mai aduceţi aminte, este vorba de grupuri evaluate la aproximativ 30-35 mil Euro care ar fi urmat să fie instalate pe teritoriul CET, asigurând o parte din necesarul de energie termică şi electrică al CET împreună cu celelalte unităţi tehnologice vechi existente. Discuţii principiale pe care le-am purtat la nivelul Comisiei de Industrie din Camera Deputaţilor, inclusiv cu Ministrul Videanu, presupuneau luarea în considerare, la nivelul administraţiei locale a contextului energetic naţional. Din declaraţiile din luna mai ale Ministrului Videanu şi chiar ale Prim – Ministrului Emil Boc, acest gen de oportunitate este văzută ca o şansă pe care administraţiile publice locale nu ar trebui să o piardă. Reamintesc, de altfel, faptul că Ministrul Videanu a făcut referire de mai multe ori la creşterea capacităţii de stocare a gazului metan în România şi al unui parteneriat între Romgaz şi Gazprom, pentru că tehnologic, cogenerarea de înaltă eficienţă se pretează cel mai bine ca performanţă dacă se foloseşte gazul metan .

Primăriei Municipiului Iaşi ar fi putut să îi fie utilă continuarea demersurilor stabilite dealtfel prin hotărârea de consiliu de la începutul acestui an. Cine anume nu doreşte să se realizeze un asemenea proiect? E o întrebare cu multe răspunsuri.

În mesajul domnului Dan Cârlan, a fost prezentat inclusiv un document în Power Point, care sintetiza studiul de fezabilitate, dar nu este studiul in sine. Am considerat că este necesar să dau aceste detalii. Este extrem de important pentru Iaşi să se continue demersurile pentru modernizarea CET corespunzător instalaţiilor de producere a energiei electrice şi termice, la fel cum modernizarea reţelei de distribuţie cu finanţare BERD este necesară, sau modernizările instalaţiilor vechi ale CET I şi CET II. Acestea din urmă au făcut dealtfel şi subiectul unor demersuri de obţinere a unor finanţări europene pe linie de mediu pentru CET I, deşi eu personal nu cred că merită să cheltuieşti peste 200 mil Euro pentru tot, cât timp cu 70 mil Euro se poate realiza o capacitate nouă şi foarte modernă şi evident într-un timp rezonabil, argumentele lui Dan Cârlan trec în revistă câteva avantaje.

Săptămâna trecută acei posibili investitori au avut discuţii la Primăria Municipiului Iaşi, cu viceprimarul Gabriel Grigore, colegul meu este dealtfel unul din puţinele persoanele care încearcă cu seriozitate să găsească soluţii pentru CET, cunoscând foarte bine situaţia şi detaliile administrative.

Ştiu că sunt, unul din demnitarii ieşeni care cunoaşte bine detaliile şi reprezentanţii acestor investitori străini. De foarte mult timp încerc să fac ceea ce este posibil la îndemâna unui parlamentar, în aşa fel încât CET-ul şi Primăria să pună în aplicare efectiv hotărârea de consiliu aprobată. Colegii mei, interesaţi de asemenea de sprijinirea CET în situaţia absolut dezastruasă prin care trece din punct de vedere financiar, au făcut demersuri şi au căutat să obţină înţelegere de la Romgaz şi Ministrul Videanu, deşi nu aceasta este soluţia, fiind necesară o analiză cu mult mai profundă a CET. Propunerea domnului viceprimar, Gabriel Grigore, pentru o comisie energetică este o soluţie excelentă care poate dezgheţa imobilitatea administrativă din acest caz.

Comentarii (5)

catalin5 Octombrie 2009, 2:28 pm

Domnule Paduraru va felicit pentru faptul ca pana in acest moment va tineti promisiunile in ceea ce priveste programul de lucru promovat in campania electorala, cu atat mai mult cu cat in unul dintre cazuri – me refer la NICOLINA – initiativa dumneavoastra s-a concretizat intr-o comisie parlamentara si o ancheta. Insa in ceea ce priveste modernizarea CET, nu sunt atat de convins ca situatia se va rezolva. Din cate stiu eu au fost mai multe propuneri de modernizare si redresare a “colosului”, insa de fiecare data acestea nu s-au concretizat. In plus, stiu ca in momentul in care a fost obtinuta finantarea BERD pt reteaua de distributie, institutia creditoare a solicitat un plan de redresare economico-financiara si un plan investitional pe o perioada de 20 de ani. Stiu ca vreo 6 luni s-a intarziat din partea BERD viramentele financiare catre CET datorita faptului ca acest plan nu era concretizat. In cele din urma au fost trimise toata documentatia solicitata de BERD, care ulterior a fost aprobata si au fost virate transele 1 si 2 din creditul obtinut de CET. Pentru cateva zile am avut si eu acces la respectivul plan aprobat si pot sa va spun ca era mult exagerat, ma refer situatia reala in care se afla CET in acel moment si alternativele pe care le avea. Astfel in plan se previziona un cash-flow pozitiv dupa 2 ani de la modernizarea, iar prognozele viitoare pentru balanta de venituri si cheltuieli erau uluitoare ( doar pe hartie). De asemenea tot in aceeasi perioada asistasem la o discutie intre directorul Melinte de atunci si unul din consilierii locali ai PSD, in care Melinte preciza faptul ca planul de redresare a fost facut foarte bine pe hartie, insa in practica nu va fi pus niciodata si nici nu se vor obtine rezultatele preconizate in respectivul document. Insa pe mine nu lucrul acesta m-a uimit ci faptul ca directorul Melinte vorbea de oprirea totala a modernizarii CET 1, vinderea lui si punerea in functiune a CET 2 pe perioada nederminata, ca urmare a costurilor mai mici.
Asadar sunt absolut convins ca investitorii de care vorbiti au un plan serios de investitii, bine documentat si cu rezultate care se pot concretiza intr-un termen foarte scurt si bineinteles care pot conduce la reducerea costului agentului termic furnizat populatiei. Dar exista cel putin doua intrebari:
- ce anume va ofera garantia ca acest plan de investitii va fi respectat 100% daca investitorul va obtine parteneriatul public-privat? ce primeste investitorul? Cum va fi repartizat profitul obtinut ulterior intre public si privat pentru ca cel care vine cu banii o sa vrea cel putin sa-si scoata investitia?Ce se intampla cu actualul personal al CET? Cat la suta din actiuni vor fi vandute si cine va fi actionarul majoritar?
- credeti ca grupurile de interese din municipiu vor accepta aceasta solutie?Ma gandesc numai la posturile ocupate de o serie de persoane care nu fac nimic dar primesc o groaza de bani de la CET? In plus managementul CET se invarte intr-un cerc inchis – Ivana, Melinte,Ivana si tot asa. Nu considerati ca l-ar defavoriza pe primar o eventuala modernizare a CET?

Desi solutia dumneavoastra privind partenriatul public-privat pentru modernizare CET este una foarte buna, eu nu imbratisez aceasta solutie.
Eu as renunta la furnizarea centralizata a agentului termic catre populatie. Este o tehnica si o metoda depasita, mai ales in conditiile in care au aparut tot felul de solutii pentru incalzirea individuala. In plus trebuie sa va ganditi la faptul ca pentru urmatorii 50-60 de ani se va derula fenomenul migrarii dinspre urban spre rural. In plus costurile cresc, clientii se micsoreaza ca numar, iar o buna parte din populatie nu isi plateste facturile din diferite motive – nu are si nu poate, are dar nu vrea etc.
De aceea sunt de parerea ca CET Iasi si nu numai ar trebuie sa renunte la furnizarea catre populatie si sa se orienteze catre mediul privat, numai ca si aici avem ceva probleme – nu mai avem intreprinderi, fabrici asa de multe – oricum printr-un studiu de piata profesionist se pot gasi alte piete de desfacere si bineinteles se pot updata si serviciile si produsele furnizate in functie de piata. Pe de alta parte, iti poti recupera mai usor si mai rapid banii de la o persoana juridca decat de la una fizica ( cel putin teoretic vorbind).
Intradevar CET trebuie modernizat, dar nu numai din punct de vedere tehnic ci si din punct de vedere al resurselor umane, reorganizat administrativ, cautarea unor noi piete, nise, elaborarea unei strategii noi de marketing si vanzare. In economia actuala nu mai merge cu jumatati de masura. Cand faci o investitie, trebuie sa o faci integrat si astfel incat sa ai ceva in plus (added value) in raport cu concurenta si piata. Totul se dezvolta si se bazeaza pe respectarea unro planuri, strategii si obiective. Nerespectarea sau neindeplinirea lor poate conduce la esec si in economie la faliment.
Aceasta este parerea unui simplu cetatean.

Nicusor Paduraru6 Octombrie 2009, 9:36 am

Pentru Catalin,
Ai mentionat aspecte care trebuiesc luate in considerare corespunzator discutiilor care trebuie sa continue pentru clarificarea parteneriatului si multe din intrebarile puse sunt in acelasi timp criterii de selectie si negociere.
Nu cred ca putem insa sa raminem (sau asa sper) blocati in fixismul tehnologic vechi al actualelor solutii de la CET. In jurul nostru, schimbarile sunt foarte rapide si e bine sa fim vizionari. Pina la urma realitatea cea mai dura e data din pacate de cifrele contabile ale CET, toate acestea nu au aparut anul acesta ci provin din evolutia ultimilor ani, o analiza mai profunda ar da raspunsuri pe care eu personal le consider necesare pentru ieseni.
Eu consider ca stiu ce ar trebui sa se intimple la CET, daca se va si intimpla asta voi fi multumit ca am reusit sa ajut si eu cu suportul pe care il poate oferi un parlamentar.

catalin7 Octombrie 2009, 2:05 pm

Ati vazut reactia primarului Nichita la propunerea dvs privind modernizarea CET? Ceea ce a declarat dumnealui nu face decat sa demonstreze ca ceea ce am spus eu privind grupurile de interese din jurul CET este un fapt real si ca de fapt nu se doreste o modernizarea a colosului energetic. Ba chiar a avut tupeul sa va acuze pe dumneavoastra de faptul ca aveti interese ascunse!Pana nu inlaturam acest primar si grupurile de interese din jurul sau nu vom putea face nici un fel de dezvoltare municipiului Iasi.
As avea cateva propuneri privind modul in care atat politicienii de buna credinta cum sunteti dvs, precum si societatea civila sa poata interveni pentru a debloca initiative actuale si viitoare in ceea ce priveste proiectele de importanat majora pentru dezvoltarea municipiului. Si consider ca in calitate de parlamentar puteti interveni in acest sens. Voi redacta un document in acest sens pentru a sintetiza aceste propuneri. Stiu ca la sfarsitul saptamanii sunteti lasi si daca veti dori putem discuta pe acest subiect.

Hercules Grochau2 Iulie 2010, 5:27 pm

Domnule Paduraru va felicit pentru faptul ca pana in acest moment va tineti promisiunile in ceea ce priveste programul de lucru promovat in campania electorala, cu atat mai mult cu cat in unul dintre cazuri – me refer la NICOLINA – initiativa dumneavoastra s-a concretizat intr-o comisie parlamentara si o ancheta. Insa in ceea ce priveste modernizarea CET, nu sunt atat de convins ca situatia se va rezolva. Din cate stiu eu au fost mai multe propuneri de modernizare si redresare a “colosului”, insa de fiecare data acestea nu s-au concretizat. In plus, stiu ca in momentul in care a fost obtinuta finantarea BERD pt reteaua de distributie, institutia creditoare a solicitat un plan de redresare economico-financiara si un plan investitional pe o perioada de 20 de ani. Stiu ca vreo 6 luni s-a intarziat din partea BERD viramentele financiare catre CET datorita faptului ca acest plan nu era concretizat. In cele din urma au fost trimise toata documentatia solicitata de BERD, care ulterior a fost aprobata si au fost virate transele 1 si 2 din creditul obtinut de CET. Pentru cateva zile am avut si eu acces la respectivul plan aprobat si pot sa va spun ca era mult exagerat, ma refer situatia reala in care se afla CET in acel moment si alternativele pe care le avea. Astfel in plan se previziona un cash-flow pozitiv dupa 2 ani de la modernizarea, iar prognozele viitoare pentru balanta de venituri si cheltuieli erau uluitoare ( doar pe hartie). De asemenea tot in aceeasi perioada asistasem la o discutie intre directorul Melinte de atunci si unul din consilierii locali ai PSD, in care Melinte preciza faptul ca planul de redresare a fost facut foarte bine pe hartie, insa in practica nu va fi pus niciodata si nici nu se vor obtine rezultatele preconizate in respectivul document. Insa pe mine nu lucrul acesta m-a uimit ci faptul ca directorul Melinte vorbea de oprirea totala a modernizarii CET 1, vinderea lui si punerea in functiune a CET 2 pe perioada nederminata, ca urmare a costurilor mai mici.Asadar sunt absolut convins ca investitorii de care vorbiti au un plan serios de investitii, bine documentat si cu rezultate care se pot concretiza intr-un termen foarte scurt si bineinteles care pot conduce la reducerea costului agentului termic furnizat populatiei. Dar exista cel putin doua intrebari:- ce anume va ofera garantia ca acest plan de investitii va fi respectat 100% daca investitorul va obtine parteneriatul public-privat? ce primeste investitorul? Cum va fi repartizat profitul obtinut ulterior intre public si privat pentru ca cel care vine cu banii o sa vrea cel putin sa-si scoata investitia?Ce se intampla cu actualul personal al CET? Cat la suta din actiuni vor fi vandute si cine va fi actionarul majoritar?- credeti ca grupurile de interese din municipiu vor accepta aceasta solutie?Ma gandesc numai la posturile ocupate de o serie de persoane care nu fac nimic dar primesc o groaza de bani de la CET? In plus managementul CET se invarte intr-un cerc inchis – Ivana, Melinte,Ivana si tot asa. Nu considerati ca l-ar defavoriza pe primar o eventuala modernizare a CET?
+1

Nicusor Paduraru6 Iulie 2010, 3:26 pm

@Grochau: Toate intrebarile legate de modernizarea CET sunt subiect de discutie pentru felul in care se desfasoara procesul de identificare a unui eventual partener. Garantii, cote de participare la profit, structura actionariat, etc toate acestea ar trebui sa determine primaria sa aleaga cea mai buna solutie. Nu am de unde sa stiu eu cum se va face asta. Daca se va face ceva in sensul unui parteneriat public privat, conditiile impuse trebuie sa determine evident un cost mai mic al Gcal pentru cetateni si conditii de calitate a serviciului public imbunatatite.
Grupurile de interese? Cei locali nu cred ca au capacitatea financiara sau tehnologica sa sustina aceasta modernizare. Asa ca nu cred ca vor forta sa blocheze ei o eventuala modernizare, ei prefera un CET viu si nu unul mort financiar. Interese externe eventual, vezi modernizarea CET 2 care ne-a facut dependenti de o singura sursa de huila.
Legat de sinecurile locale, evident nu degeaba avem un director liberal proaspat la CET. Totul va rezista atat timp cat avem acest gen de management al Iasului gestionat mai mult pentru prietenii si interese.