Subteranele CET în politica locală

21 Ianuarie 2010, 3:25 pm

Primarul Nichita se află evident într-o nevoie aprigă de negociere. Timpul scadenţelor pentru erorile pe care le-a generat se pare că a sosit. Nu fac referire la desele vizite la DNA, la cazurile în care se rediscută finanţarea fotbalului ieşean sau la ultimul raport al Corpului de Control al Primului – Ministru pe tema Palas. Ne plângem de ani de zile că unele autorităţi nu îşi fac treaba şi că zac dosare fără a fi soluţionate. Astăzi, când în sfârşit vedem că îşi fac treaba nişte autorităţi, unora li se pare anormal că se caută răspunsuri pentru închiderea acestor subiecte. Prea mult fariseism în atitudinile lor?

Evident că aşa cum gândeşte, primarul Nichita crede că o nouă reaşezare a negocierilor transpartinice îi poate asigura liniştea în Consiliul Local. Poate că asta explică de ce nu am văzut nici o declaraţie consistentă a sa pe marginea concursului de la CET, care să incrimineze cel puţin moral, situaţia apărută.

Coincidenţă sau nu, pe tema CET pare a fi dispărut atitudinea politică. S-au pus întrebări dure şi s-au relatat coincidenţe bizare, dar nu s-a mers până la capăt, ceea ce ar trebui să mire şi mass-media dar şi lumea politică. Pe temele serioase de la CET (concursul este doar oportunism de moment şi nu are legătură cu adevăratele probleme) în ultimele săptămâni am avut doar o banală informare cu referire la o finanţare cu fonduri europene pe linie de mediu, corespunzător unor lucrări de retehnologizare de vreo 70 de milioane de euro.

În rest, o linişte mormântală, asta deşi până la sfârşitul anului trecut s-a făcut referire la studii uitate prin sertare, legate de eficientizarea CET şi întâlniri misterioase ale primarului cu reprezentanţi ai UNICOM, sau hotărâri de consiliu nepuse în aplicare.

Ce ar urma să facă directorul de marketing sau comercial sau cum s-o numi el? Ar deveni personajul principal corespunzător plăţilor CET- ului şi a încasărilor acestuia. Cuvântul marketing e doar de faţadă, dealtfel ce treabă are CET- ul cu marketingul? Să promoveze ce? În eventualitatea finanţării cu fonduri europene a retehnologizării instalaţiilor vechi, acest post de director devine sursă de control pe relaţia cu toţi contractanţii, politic vorbind prezenţa unui liberal înseamnă introducerea indirect în ecuaţie şi în subteranele CET a lui Relu Fenechiu.

La nivelul Consiliului Local, Nichita nu îşi poate asigura liniştea decât cu acel mic număr de voturi al PNL. La nivelul Consiliului Judeţean un eventual joc de schimbare a unui vicepreşedinte pune în offsaid un alt echilbru politic, mai clar, teoria Haosului este cea mai bună pentru a fi utilizată atunci când nu se doresc shimbări majore de atitudine politică. Cum să le explici ieşenilor că, dacă nu merge treaba în judeţ, vinovat este X sau Y? Nu poţi fi şi la putere şi în opoziţie, iar îngrijorarea mea este că aceste subterane ale unor negocieri transpartinice nu sunt în beneficiul ieşenilor.

S-a vorbit foarte mult despre o promovare a intereselor Iaşului de către toţi parlamentarii. O idee aparent generoasă şi bună, dacă în spatele activităţii lor nu ar avea de gestionat şi asemenea situaţii de voturi negociate transpartinic prin posturi de conducere care să asigure un control mixt în zona intereselor economice.

O decizie politică unitară nu ţine doar de parlamentari, ci de capacitatea organizaţiilor de partid de a crea consens de atitudine, adică maturitate. Deocamdată multe din şedinţele de consilii sunt programate în zile în care parlamentarii sunt la Bucureşti şi nu joia sau vinerea, cum ar fi normal, ca să poată prelua problemele locale şi să li se permită să aibă un cuvânt de spus în aceste şedinţe. La primărie, de exemplu, în şedinţele de consiliu local, atitudinea primarului nu a fost niciodată deschisă la un asemenea dialog.

Comentarii (1)

catalin22 Ianuarie 2010, 2:08 pm

Domnule Paduraru, singura solutie pentru ca astfel de jocuri politice si de interese sa nu mai aiba loc este crearea unei societati civile puternice, care nu e aservita politic. Personal am propus mai multor parlamentari ieseni o serie de actiuni in acest sens, dar pana in prezent nu am primit nici un raspuns. In prezent incerc sa pun bazele unui proiect de operationalizare a actiunilor de control, lobby si promovare ale societatii civile. Modelul de operationalizare este preluat din SUA si se refera la dezvoltarea si implementarea unor instrumente specifice de control si directionare a finantarilor publice catre programe social-economice de interes general. Concret, proiectul urmareste instruirea membrilor societatii civile in exercitarea si utilizarea unor metode de control si supravehere a alocarii si cheltuirii banului public. De asemenea prin proiect se urmareste cresterea capacitatii societatii civile de a dezvolta programe de interes imediat care sa fie implementate de autoritatile locale. Aceasta modalitate de interventie se bazeaza pe conceptul de descentralizare, reprezentare continua a intereselor reale ale comunitatii, introducerea lor pe agenda publica prin intermediul societatii civile. De asemenea proiectul urmareste informarea cetatenilor cu privire la posibilitatea de implicare in dezvoltarea comunitatii locale prin apelul la socieatatea civila, care detine si poate dezvolta mijloace de interventie sub forma de programe si servicii specializate.
Prin dezvoltarea unor astfel de mijloace si instrumente, cazuri precum cele de la CET, SALUBRIS etc. pot fi evitate.