Câte persoane trebuie să mai moară pe străzile Iaşului, domnule Nichita?

24 Martie 2011, 3:56 pm

Primarul Gheorghe Nichita bate orice culme a ridicolului în a vorbi despre propria sa ineficienţă. Astăzi, în loc să explice măsurile pe care le impune pentru a creşte siguranţa în trafic, solicită prefectului să dea răspunsuri legate de reparaţii de linii de tramvai, care ţin de competenţa sa. Mai mult, este atât de lipsit de cunoştinţe de administraţie publică încât solicită reprezentatului guvernului să amendeze Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, deşi prefectul nu are competenţe de acest gen.

În loc să anunţe un termen pentru continuarea înlocuirii liniilor de tramvai de la zona Bazarului, mai departe pe DN28, Bulevardul Nicolae Iorga, primarul preferă să aibă aceeaşi atitudine superficială. Nu am întâlnit niciodată în viaţă un manager, sau şef, sau primar, spuneţi cum vreţi, care să se plângă de proasta lui conducere. Dacă domnul primar Gheorghe Nichita ar fi lucrat o singură zi în economia reală, o singură zi într-o firmă privată şi nu la stat, ar fi fost dat afară înainte de a deschide gura. Cu certitudine, dacă ar fi lucrat în economia reală nu ar fi ajuns să fie atât de bogat şi cu o avere impresionantă obţinută doar din salarii de bugetar.

Înainte de accidentul de tramvai de la Biblioteca Mihai Eminescu, cu aproximativ o săptămână în urmă, doream să atrag atenţia asupra modului dezastruos în care primăria gestionează zone cu risc de accidente rutiere. Am considerat că nu este cazul să suprapun accidente în urma cărora rămân familii distruse, cu critici la adresa celor responsabili din primărie. Am greşit, la mai puţin de o săptămână a avut loc tragicul accident de tramvai.

Reacţia de astăzi a primarului Nichita mă determină să readuc în atenţia publică accidentul care a avut loc în data de 10 martie pe Bulevardul Nicolae Iorga, într-o zonă unde nu este nici o groapă, însă lipsesc semnalizările clare pentru trecerile de pietoni. La sfârşitul lunii februarie, un locatar din zona respectivă m-a sesizat asupra faptului că în mod constant în zona trecerii de pietoni se întâmplă ca cei care traversează strada să scape la limită de maşinile care circulă cu viteză. Am sunat imediat la şeful poliţiei rutiere şi la directorul tehnic al primăriei, domnul Chirica Mihai, solicitându-le să analizeze în comisia de circulaţie situaţia şi să ia măsuri care să determine creşterea siguranţei pietonilor şi reducerea vitezei maşinilor în zona respectivă. S-au montat imediat un fel de denivelări, care nu au rezistat însă, decât câteva zile, fiind scoase pentru că alţi locatari ar fi reclamat zgomotul produs de maşinile mari.

Iaşul pare lumea lui Păcală, în loc să rezolve situaţia, primăria a readus-o la starea iniţială. Deşi existau şi alte soluţii tehnice, cum sunt dungile transversale de presemnalizare, primăria a preferat să lase lucrurile aşa cum au fost, iar în data de 10 martie, exact pe Bulevardul Nicolae Iorga, exact pe trecerea de pietoni, un om îşi găsea sfârşitul sub roţile unei maşini mari.

Aşa că, domnule Nichita, postura de plângăcios de serviciu nu se potriveşte deloc cu cea de primar al Iaşului şi ca să nu se poată şterge cu buretele şi accidentul tragic de tramvai din această săptămână, vă adresez rugămintea de a înceta cu dezinformarea publică. Nu voi ţine apărarea vatmanului, se ştie că aceştia şi-au făcut un adevărat campionat de pocnit maşini pe liniile de tramvai şi nimeni nu a luat nici o măsură pentru a-i opri.

Enumăr însă câteva aspecte care ar trebui să determine mai multă responsabilitate, inclusiv din partea mass-media. Este o uriaşă diferenţă între verificările realizate prin ancheta făcută de primărie şi ancheta pe care o efectuează organul de cercetare penală. Declaraţiile date înainte de finalizarea anchetei penale sunt cu titlul pur personal al celui care emite opinia, însă, nu pot fi considerate rezultatele unei anchete penale. Cercetările penale sunt atât de complexe, încât au nevoie de o perioadă care în mod curent, în practica organelor de cercetare penală, atinge chiar şi un an de zile. În principiu, asupra tramvaiului nu ar fi trebuit să mai intervină alte persoane până la finalizarea expertizei tehnice a acestuia, pentru a se evita orice suspiciune. Reconstituirea şi probele efectuate în noaptea imediat de după accident, putea fi realizată la o dată ulterioară expertizei tehnice. Eu nu mă bazez deloc pe declaraţiile publice ale oamenilor politici sau subordonaţi din RATP, am încredere în profesionalismul domnului Gaiginschi atunci când ascult puncte de vedere legate de cauzele accidentului tragic, însă o să aştept concluziile procurorului, cel care va avea cea mai completă imagine şi mai ales singura care contează din punct de vedere legal.

Aşa că, domnule primar Nichita, apelez la bunul dumneavoastră simţ şi responsabilitatea de care am şi eu nevoie ca ieşean. Vreau să văd că sunteţi în stare să luaţi măsuri şi să schimbaţi faţa Iaşului aşa cum aţi promis de nenumărate ori în ultimii 8 ani. Dacă nu sunteţi în stare, nu încercaţi să minţiţi un oraş întreg pentru că vine ziua scadenţei.V-a sfătuit foarte prost cel care v-a dat de înţeles că puteţi ascunde morţii sub preş căutând vinovaţi în afara palatului Roznovanu.